informace o naší škole
Věcné podmínky a vybavení školy
Zřizovatelem školy je Statutární město Brno. Mateřská škola se nachází v budově rodinné vily ve svažité rozsáhlé zahradě. V bezprostřední blízkosti školy je zastávka MHD. Součástí školy je školní kuchyně.
Od září 2014 je mateřská škola dvoutřídní (třída Zajíčků a Veverek) a navštěvuje ji 39 dětí ve věku od 3 do 6, eventuálně 7 let.
Díky vstřícnosti zřizovatele dochází každoročně k nutným opravám a vylepšením. V letošním roce byla provedena oprava fasády a z projektu Evropské Unie byla rekonstruována školní zahrada, která je nově držitelem certifikátu Přírodní zahrada.
Škola je kvalitně a účelově vybavena. Průběžně je obnovováno základní vybavení nábytkem (stolečky, židličky...) a zcela nově jsou opraveny prostory hygienického zařízení. Dětem jsou k dispozici dvě samostatné herny, jídelna, sociální zařízení a šatny. Školní zahrada je vybavena několika velkými dřevěnými herními prvky, přírodním amfiteátrem, indiánským totemem, vrbovým tunelem a altánem, přírodním bludištěm, bylinkovými záhony, ovocnými keři, dvěma pískovišti, trampolínou, hračkami pro hry venku atd. Součástí školy je zastřešená venkovní terasa.
V hernách jsou vytvořeno několik hracích koutů (relaxační, kuchyňský, výtvarný apod.), prostorové uspořádání tříd vyhovuje skupinovým i individuálním činnostem dětí. Vybavení odpovídá věkovému rozložení dětí ve třídě, podněcuje a motivuje děti ke spontánní hře. Všechny hračky a vybavení tříd splňují bezpečnostní požadavky.
Dále se průběžně zaměřujeme na doplnění a obnovení vybavení školy hračkami, didaktickým materiálem a pomůckami. Letos se chceme zaměřit na další doplnění náčiním a pomůckami pro pracovní aktivity a polytechnické vzdělávání.
Zaměření výchovně - vzdělávacích aktivit školy
V mateřské škole výrazně podporujeme bohatou nabídku výtvarných, hudebních, pracovních a pohybových činností tak, aby byly respektovány individuální potřeby dětí a rozvíjeny jejich schopnosti. Dále se chceme zaměřit na lidové tradice a seznamování dětí s nimi, práci s přírodními a netradičními materiály, s keramickou hlínou, osvojení si mnoha různých pracovních a výtvarných technik. Důraz klademe na estetiku školního prostředí. Důslednou a pravidelnou evaluační činností chceme zaručit možnost výběru aktivity podle individuálního zájmu dětí a vyvážené prolínání spontánních a řízených činnosti dětí v průběhu dne v mateřské škole. Partnerský přístup k dětem, tvořivou dramatiku, prožitkové učení, pravidelné zařazování komunitního kruhu a rozvoj verbálních i neverbálních projevů dětí považujeme za stěžejní v pedagogické práci.
Pozornost zaměřujeme na oblast environmentální výchovy, pomocí mnoha pedagogických metod mají děti možnost seznámit se s problematikou tvorby a ochrany životního prostředí a vzájemným působením člověka a prostředí a pochopit souvislosti na úrovni přiměřené předškolnímu věku. Velké možnosti v této oblasti skýtá i rozsáhlá školní zahrada, kde je zřízeno několik zážitkových zón (bylinková zahrádka, kamínková řeka, zahradní amfiteátr apod.).
Všechny děti mají zařazeno do svého týdenního programu cvičení pro správné držení těla, prevenci plochonoží, dechové cvičení a psychomotorická cvičení. Zařazení tělovýchovných aktivit považujeme za velmi podstatné z důvodu získání návyků zdravého držení těla, uspokojení přirozené potřeby pohybu, zdokonalení obratnosti a pohybové koordinace i posílení sebedůvěry dětí a prevence úrazů.
Mezi pravidelné aktivity patří i hra na zobcovou sopránovou flétnu podle programu profesora Václava Žilky Veselé pískání – Zdravé dýchání. Program ovlivňuje zdravý vývoj dítěte, seznamuje děti s hudebním názvoslovím, podporuje hudební cit a u talentovaných dětí podpoří rozvoj jejich nadání.
Nabídku mimoškolních aktivit rozšiřuje také poskytování logopedické péče, kterou mohou děti s narušenou komunikační schopností absolvovat v odpoledních hodinách přímo v mateřské škole pod vedením kvalifikované speciální pedagožky. Podle zájmu rodičů chceme zařadit kurzy plavání v blízkém Aquaparku Kohoutovice.
Podporujeme také práci s knihou, výběr a četbu vhodných dětských knih od renomovaných českých i světových autorů. Naším cílem je budování vztahu dítěte ke krásné literatuře, ocenění knihy nejen jako zdroje informací, ale i jako uměleckého literárního i výtvarného díla i podpoření rozvoje fantazie. K tomu mohou napomoci kromě samotné četby i prohlížení ilustrací, návštěvy výstav ilustrátorů dětských knih, návštěva městské knihovny apod.
V oblasti dalších aktivit mateřská škola využívá zařazení do ekologických a tematických cyklů pro mateřské školy pořádaných různými zájmovými organizacemi (Lipka, Rozmarýnek). V průběhu školního roku zajišťujeme pro děti několik divadelních, hudebních a interaktivních představení.
Školní vzdělávací program
Děti se v mateřské škole vzdělávají podle vypracovaného školního vzdělávacího programu s názvem "Teče řeka Brnem dolů, my tou řekou plujem spolu", který splňuje požadavky rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Program zohledňuje přirozené potřeby dětí, vede k jejich všestrannému rozvoji a přispívá k vytvoření pohodového, inspirujícího a příjemného prostředí pro všechny v mateřské škole. Dále bychom do školního vzdělávacího programu chtěly zapracovat filozofii podpory zdraví. Jejím záměrem je získání dovednosti a osvojení návyků k podpoře zdraví už v předškolním věku.
Školní vzdělávací program umožňuje učitelkám využít poznatků o každém dítěti při individualizaci nabídky činností a přibližování se dítěte ke klíčovým kompetencím předškolního dítěte tak, jak je cílem předškolního vzdělávání i zaměření se na eventuální problémové oblasti.
Projekty školy
Mateřská škola je zařazena do sítě jihomoravských škol se zájmem o ekologickou výchovu - Mrkvička. V rámci této sítě získává aktuální informace v oblasti environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty, využívá vzdělávacích akcí pro pedagogy a metodických materiálů pro environmentální oblast vzdělávání.
Mateřská škola má vypracovaný samostatný program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty, který rozšiřuje školní vzdělávací program. V jednotlivých ročních obdobích konkretizuje vzdělávací nabídku pro děti v této oblasti.
V environmentální oblasti škola úzce spolupracuje se Školským zařízením pro environmentální vzdělávání Lipka a Rozmarýnek, využívá jejich výukových programů a metodických materiálů, využívá odborných konzultací apod. Nové je získání certifikátu Přírodní zahrada.
V oblasti zdravého životního stylu má škola vypracován program podpory rozvoje správného držení těla a pohybového vývoje ve spolupráci s dětským rehabilitačním oddělením Fakultní nemocnice Brno.
Nově zařazujeme program „Babička ve školce“, do kterého se slíbily zapojit naše bývalé kolegyně v důchodovém věku, které přijdou dětem zahrát divadlo, předčítat, ukázat tradiční rukodělné práce apod. Tímto projektem chceme dětem ukázat dovednosti seniorů a posílit jejich prosociální návyky vůči starším.
Stravování dětí
Za samozřejmost považujeme dodržování pitného režimu, zdravou, pestrou a chutnou stravu. Mateřská škola má vlastní kuchyni, zkušenou vedoucí stravování a zavedený provozní personál.
Příprava dětí na povinnou školní docházku
V oblasti přípravy dětí na povinnou školní docházku zařazujeme program edukativně-stimulační skupiny. Program rozvíjí oblast hrubé a jemné motoriky, předpočetních představ, rozvíjí zrakové a sluchové vnímání, komunikační schopnost atd. u dětí, u kterých se objevuje určitá nezralost nebo které vykazují náznaky možných potíží při nástupu povinné školní docházky. Využívá spolupráce s rodiči, má přesnou obsahovou strukturu a poskytuje rodičům i jistý návod pro systematickou přípravu na školu doma.
Poznatků a znalostí z tohoto programu využíváme i při každodenní práci s předškolními dětmi.